Omdöme: Nikon J1

linnea | 2012-10-16 @ 14:34:45
 
Det är några (eller okej, typ två st) som har velat att jag ska skriva om kameran jag köpte i somras - Nikon J1! Det är som sagt en kompakt systemkamera (en kompakt "vanlig" kamera med objektiv). Den kostade runt 4000:- med alla tillbehör (väska, minneskort, UV-filter osv) men utan tillbehören tror jag att den kostar runt 3400:-. Eller det var vad den kostade då, den är säkert billigare nu dock.
 
Men i alla fall. Det jag gillar med kameran är att den är väldigt kompakt och lätt att ta med (till skillnad från en vanlig systemkamera) samtidigt som den ändå tar bra bilder. Den tar ju självklart bättre bilder än en vanlig kompaktkamera men sämre än en systemkamera. En till grej jag gillar med den är att den är jättebra att filma med, eftersom den filmar i HD-kvalité och har automatisk fokusering.
 
Det jag dock tycker är lite sämre med kameran är att det ibland blir konstigt ljus på bilderna, typ grönt. Dessutom tar den bättre närbilder än bilder långt bort ifrån. Den har jättebra zoom så man kan zooma in jättelångt och bilderna blir ändå jättebra med bra fokus. Men om man tar t.ex. outfitbilder så är den inte riktigt lika bra.. Bilderna blir ju såklart bra, men inte lika bra fokus som på närbilderna. Då fokuserar kamerna på allting istället på det som är i förgrunden, vilket ju är en själv med outfiten. Jag hade önskat att man kunde fokusera bättre på outfitbilder så bakgrunden blir lite suddig och kanske med bokeh (om det typ är träd i bakgrunden). Men det kanske man kan, för jag har ju inte riktigt försökt helt än, man kanske måste ha någon speciell teknik.
 
Men för att sammanfatta allt så är det en bra kamera som är värd priset, även om det inte är den absolut bästa. Man kan ju säkert få en mycket bättre kompakt systemkamera men då måste man självklart lägga ut säkert dubbelt så mycket pengar och då kan man ju lika gärna köpa en vanlig systemkamera typ. Jag rekommenderar i alla fall kameran, och det verkar ju även som att andra som har köpt den också rekommenderar den! Så om du vill ha en bra kamera till ett bra pris - buy it!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback